SOCIAL MEDIA

lauantai 25. kesäkuuta 2016

KOHTELIAISUUDESTA

Oon viime aikoina ajatellut paljonkin sellaisia pieniä tapaamisia, kohtaamisia joita tulee muiden ihmisten kanssa. Sitä, miten pieni tai suurikin vaikutus sellaisilla voi olla, ja miten moni asia vaikuttaa niiden kohtaamisten ilmapiiriin.


Joskus voi joku ohikulkija hymyillä, tai katsoa alentavasti.

Asiakaspalvelija taikka asiakas olla kohtelias, tai sitten ilkeä.

Joku tuttu saattaa kertoa kohteliaisuuden, tai olla tyly.

Ihan todella moni asia vaikuttaa siihen, miten käyttäytyy. Jos väsyttää, ei välttämättä jaksakkaan hymyillä takaisin. Jos on nälkä eikä saa ruokaa, saattaa tiuskia. Jos omassa elämässä on tapahtunut jotain suurta jonka käsitteleminen on vaikeaa, saattaa sen takia kohdella muita huonosti, ihan huomaamattakin. Jos on epävarma itsestään, alitajuisesti saattaa yrittää saada omaa oloa paremmaksi vetämällä muita ja muiden fiilistä alas.


Kun kohtaa ihmisen tai keskustelee toisen kanssa, hetken tai pidemmänkin aikaa, ei voi koskaan tietää täysin, mitä toinen ajattelee tai miten toisella menee. Millaista toisen elämä on, mitä on kohdannut.

Eikä siihen toisen käyttäytymiseen voi vaikuttaa. Omaan voi, ja siihen miten suhtautuu.

Sen takia, ettei toisesta voi tietää täysin mitään, pyrin aina kohteliaisuuteen sekä tekemään pieniä piristäviä juttuja. Oli kyse sitten ystävästä, kassatyöntekijästä tai ohikulkijasta. Ei sillä mahdolliseen ilkeyteen ja töykeyteen mukaan lähtemisellä voita mitään, päinvastoin. In the end, ärsyttää vaan enemmän.


Jos saa silti huonoa kohtelua takaisin, ei se mitään. Niin voi käydä, ja tuleekin väistämättä välillä käymään. Pienesti tai suuresti, mutta niin vain käy. Koen itse paremmaksi vaihtoehdoksi poistua mahdollisimman nopeasti niistä tilanteista, ja unohtamaan koko jutun. En haluu luopua omasta kohteliaisuudesta.

Huono tai töykeä käytös ei oo aina henkilökohtaista, kivaa tai ansaittua. Itse kuitenkin ansaitsee sen, että pitää yllä sen oman hyvän fiiliksen ja käytöksen, eikä anna pienten, huonojen kohtausten muuttaa sitä.

8 kommenttia :

  1. Niin hyviä ajatuksia!! Musta kohteliaisuus on jotenkin ihailtava piirre ja siksi itsekin tahdon olla mahdollisimman monelle kiltti ja kohtelias. Tää oli hyvä postaus (jälleen, hahah) x)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Aliisa, kiitos ihana <3 Kivaa kuulla, että sie ajattelet noin kohteliaisuudesta!

      Poista
  2. Todella hyvä teksti. Usean kassalla vietetyn kesän jälkeen olen huomannut, että kohteliaisuus ei ole todellakaan kaikille itsestäänselvyys. Sen sijaan olen itse oppinut olemaan todella kohtelias niin asiakkaille töissä kuin vapaa-ajallakin muille ihmisille, oli se vastapuoli samoilla linjoilla tai ei.

    PS toi viime postauksen omenapiirakka menee kokeiluun, N A M :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Joo vaikka ajattelis että sitä kohtelua saa mitä antaa, niin ei se aina valitettavasti mee niin, syystä tai toisesta. Mutta se voi johtua mistä vaan, eikä siihen mukaan lähteminen oo itselle hyväksi :-) Kiva kuulla, ettet anna muiden muuttaa siun käyttäytymistä! Ja oi ihanaa, se on kyllä hyvää eli mahtavaa että pistät kokeiluun ;-)

      Poista
  3. Mä en jotenkin voi sietää huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Ymmärrän ettei kaikki jaksa hymyillä/olla iloisia, en mäkään aina. Mutta sitä en voi sietää, että ei moikata tai ollaan muuten vaan ilkeitä. Tosi hyvä postaus! :) Oon niin samaa mieltä sun kanssa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuo on kyllä hyvä pointti, että vaikka ei oiskaan yhtään iloinen niin hyvät käytöstavat pitäis jollain tavalla olla! Kiitos Niina <3

      Poista
  4. Hyvää pohdintaa! :)) Mielestäni perus käytöstavat pitää olla hanskassa ja niihin kuuluu ehdottomasti kohteliaisuus. Aina ei voi olla se paras päivä, mutta huono päivä ei oikeuta käyttäytymään huonosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Linda :-) Joo oot kyllä ihan oikeessa, vaikka kuinka huono fiilis olis, niin ei se oikeuta olemaan töykeä tai epäkohtelias!

      Poista