SOCIAL MEDIA

maanantai 5. joulukuuta 2016

NYKYINEN SUHTEENI SOKERIIN + 4 VINKKIÄ SEN VÄHENTÄMISEEN

Kun kiinnostuin terveellisestä ruokavaliosta, oli sokeri ehdottomasti sellanen juttu, jonka kanssa oli hankalinta. Noin muutama vuos sitten meillä oli aina kotona pöydällä jotain suklaata tai karkkia, joten jos pienikin houkutus iski, oli helppoa saada tyydytystä sille houkutukselle, joten tuli syötyä lähes päivittäin edes jonkun verran. Oon aina ollut vähän sellanen, että jos syön jotain mielestäni todella hyvää, en mielelläni jätä siihen pariin - eli välillä tuli vedettyä aikamoiset sokeriöverit. Sitten sen inhottavan olon ollessa läsnä aina kadutti ja joka kerta tuli ajateltua että ''ei enää ikinä''. Noh, aina sitten viimeistään parin päivän päästä tää ajatus pääs unohtumaan, ja sama kaava toistui.


Kyllästyin lopulta siihen jatkuvaan huonoon oloon jonka tiesin aiheuttavani itse, ja tein niin sanotun ''säännön'', että söisin vaan perjantaisin ja lauantaisin ihan mitä huvittaa, ja arkena söisin terveellisemmin ilman mitään övereitä makeasta. En ollut ennen uskonut tuollaisen oikeesti tehoavan, mutta se toimi heti yllättävän hyvin! Parasta oli se, kun niistä herkuista nautti paljon enemmän, koska ne ei ollut arkeen sisältyviä, vaan niitä piti odottaa. Oli kivaa aina viikon aikana suunnitella mitäs sitten viikonloppuna söisi, ja vielä kivempaa sitten, kun tuli se viikonloppu.

Jonkun aikaa tuo systeemi toimikin, mutta jossain vaiheessa huomasin, etten ollutkaan syönyt moneen viikkoon oikeastaan mitään makeita herkkuja. Kun sitten söi aina vaan viikonloppuisin tosi huonosti, niin alkoi turhauttaa se, miten huono olo toistui joka viikko, ja vielä silloin, kun ois halunnut kunnolla rentoutua hyvällä fiiliksellä. Herkkujen positiiviset puolet väheni koko ajan, ja jossain vaiheessa ''kielsin'' itseltäni kokonaan valkoisen sokerin, koska en kokenut tarvitsevani sitä. En tosin koe edelleenkään, mutten oo myöskään täysin ehdoton. Oon tullut siihen tulokseen, ettei sen täysin kieltäminen oo pakollista, vaikken sitä tarvitsiskaan.


Kotiin en koskaan osta mitään, mikä sisältäis valkoista sokeria, ja käytän leivonnassa sekä esimerkiksi smoothieissa ja puurossa agavesiirappia tai kookossokeria. Mutta jos jossain on tarjolla jotain, mikä sisältää valkoista sokeria, esimerkiksi juhlissa tai kaverilla käydessä, niin ei se maailma kaadu, jos satunnaisesti ottaa. Tai jos jossain kahvilassa näyttää olevan jotain ihanaa tarjolla, niin kyllä välillä voi, ihan hyvällä omatunnolla. Tää tapa sopii miulle aika täydellisesti, ja olo on erittäin hyvä. Kehon sekä mielen kannalta.


Ja nykyään kun itseltään ei sitä kiellä, niin paljon harvemmin tulee syötyä. Houkutus ei oo niin suuri, koska sen on mielessään itselleen sallinut. Tunsin ennen olevani riippuvainen sokerista, mutta nykyään suhde sen kanssa on aika hyvä. Miun mielestä se on aika yksilöllistä, että mitkä ''keinot'' auttaa sen vähentämiseen tai kokonaan lopettamiseen, mutta tässä joitain vinkkejä, joiden uskon toimivan, tai on ainaskin miun kohdalla ollut niitä parhaita!

Pikkuhiljaa vähentäminen, eikä kerralla lopettaminen - ainaskin miun huonolla itsekurilla oon huomannut sen, miten yhtäkkiä vaan lopettamalla se jääkin vaan yritykseksi. Jossain vaiheessa houkutus on niin suuri, että sortuu, ja tulee vielä usein syötyä vähän ehkä liikaakin. Sen takia aluksi valitsinkin ne pari päivää jolloin sai syödä luvan kanssa, ja se toimi paljon paremmin.

Korvikkeiden etsiminen - otin itse arkeen esimerkiksi mulperimarjat, taatelit ja agavesiirapin, jotka on käytössä vieläkin ja tyydyttää hyvin mahdollisen makean tarpeen.

Aterioiden koot sellaiset, ettei jää nälkä - kun syö tarpeeksi ''kunnollista'' ruokaa, ei välttämättä tuu ajateltua niin paljoa herkkujen syömistä. Varsinkin hyvien hiilareiden lähteet on ollut miulla tärkeässä roolissa ja energianlähteenä, en oo oikein koskaan uskonut niiden välttelyyn.

Ei osta kotiin - kun ei oo saatavilla, niin ei myöskään voi ottaa! Ja kun ei oo jatkuvasti jotain houkutuksia ympärillä, voi sekin helpottaa.

4 kommenttia :

  1. Olen itsekin huomannut tuon, että kun syö tarpeeksi kunnon ruokaa niin ei tee enää mieli herkkuja :) Tosi mielenkiintoinen ja hyödyllinen postaus! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että se toimii siullakin! Kiitos paljon Katariina! <3

      Poista
  2. Tää oli ihan superkiva postaus ja noi kuvat on tosi kauniita! Ite oon tässä jo kauan käynyt salilla, jonka ohella herkuttelu on oikeestaan loppunut kokonaan :o nykyään herkuttelen ehkä kerran kahteen viikkoon jos sitäkään. Vaikka melko usein tekee mieli karkkia tai suklaata tms. niin olen liian laiska lähteäkseni kauppaan asti joten kai laiskuudesta on tässä tapauksessa hyötyä. :D mutta toisaalta mun tapauksessa pieni herkuttelu ei haittaisi ollenkaan, geenilottovoitossa onni suosi nimittäin en liho millään. :'D ainakin voin vetää herkkuja niin paljon kuin napa vetää - tai vetäisin jos huvittaisi!

    More highlighter, please

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiiiitos ihan hirmusesti <3 Hahah no tässä kohtaahan laiskuus sitten on vaan hyvä juttu :D Tuo geenilottovoitto on kyllä erittäin jees, oisin enemmän kuin tyytyväinen jos ois osunut omallekkin kohdalle koska ois niin paljon kaikkea hyvää mitä tekis mieli aina syödä isoja määriä, mutta vaikka terveellisesti syökin niin ei nyt silti joka päivä voi ihan tajuttomia kasoja vedellä jos haluaa kropastakin pitää huolta hahah! Silloin kun herkkuja syöt, niin nauti! :)

      Poista