SOCIAL MEDIA

lauantai 4. maaliskuuta 2017

8x LISÄÄ AIKAA KIIREISEEN ARKEEN

Tällaisena ''haluan tehdä kaikkea ja antaa kaikelle 100%''-ihmisenä miettii sitä useinkin, että oispa mahdollista saada vuorokausiin lisää tunteja, keretäkseen tehdä ja panostaa niin paljon kuin huvittaa. Se nyt ei kuiteskaan oo mahdollista, joten on pitänyt yrittää miettiä keinoja, joilla sitä aikaa sais edes joillekkin päiville vähän enemmän, eikä ois kaikki älyttömän kiireellisen tuntuisia.


Muutamia hyväksi todettuja juttuja on muodostunut, ja ajattelin vinkata niistä nyt myös tänne teille, jos vaikka löytyy jotain uusia keinoja helpottaa kiirettä!


Aikatauluttaminen ja etukäteen päivien suunnittelu

Huomaan, että ahdistun heti siitä, jos on useampi päivä putkeen ilman aikatauluja, tai jos en suunnittele etukäteen milloin ja minä päivinä teen mitäkin. Jään helposti lopulta vaan sohvalle makaamaan ja katsomaan jotain sarjaa, eikä ne asiat silti mihinkään katoa - kiire vaan kasvaa siirtäessä, ja tulee stressattua enemmän. Kun esimerkiksi sunnuntaisin miettii vähän etukäteen tulevaa viikkoa, ja vaikka jonain päivänä keskittyy siivoamiseen sekä mahdollisiin opiskelujuttuihin, toisena treenaamiseen ja jonain päivänä kavereiden näkemiseen, niin se helpottaa jo älyttömän paljon.

''Meal preppaus''

Oon tätä todella pitkään miettinyt, mutta kyseiseen hommaan ryhtyminen on jäänyt harmillisen vähälle. Oon vasta viimeaikoina alkanut toteuttaa tätä useammin, ja herranjumala miten paljon aikaa siinä säästyy(???). Yllätyin vaikka tiedostinkin sen täysin, että tottakai aikaa jää enemmän joillekkin päiville, jos ei aina tarvitse olla tekemässä ruokaa. On ihanaa, jos on juossut paikasta toiseen koko päivän, nälkä on kova ja kotiin tullessa ei tarvitse alkaa tekemään alusta loppuun ateriaa, vaan valmis setti odottaa jääkaapissa!


Jos treenaat salilla, niin anna välillä mahdollisuus kotitreeneillekkin

Miulla meni kauan, ennekuin ees tosissani kokeilin kotitreenejä, koska ''eihän ne voi olla tehokkaita''. En kyllä tiedä miksi ajattelin niin, koska kotonakin saa todella hyvän treenin tehtyä! Nykyään oikeastaan treenaankin enemmän kotona, ja varmasti sekin lisääntyy nyt sitten tanssin ohella, koska ei yksinkertaisesti jää aikaa siihen, että kävisi salilla tekemässä. Aloitus kotona treenaamisessa on varmaan se hankalin, mutta itse tykkään siitä helppoudesta - treenin voi tehdä missä välissä vaan, ja esimerkiksi youtubestakin löytyy paljon erilaisia videoita! Pakko mainita blogilateksen videot, ne on ihan parhaita. ♥

Tee välillä yksin tekemisen sijasta jotain yhdessä kaverin kanssa

Esimerkiksi treeninkin voi toteuttaa välillä kaverin kanssa, menemällä vaikka lenkille tai ryhmäliikuntatunnille! Siinä samalla hoituu kaverin tapaaminen, sekä päivän treeni. Myös joskus esimerkiksi opiskelu yhdessä jonkun toisen kanssa motivoi ihan uudella tavalla.

Aikaisemmin herääminen

Tää tietenkin vaatii sitä aikaisemmin nukkumaan käymistä, mutta siihenkin oikeesti tottuu! Olin ennen se, kuka valvoi kolmeen yöllä vaikka herätys ois ollut seuraavana aamuna seitsemältä, tai sitten nukuin viikonloppuisin ja vapaapäivinä pitkälle iltapäivään. Halusin kuiteskin alkaa viime vuonna ''siirtää'' omaa rytmiä, josta oonkin täällä maininnut joskus aikaisemminkin. Kaikista positiivisinta oli huomata juurikin se, miten päivät tuntuu pidemmiltä! Ja itse koen, että aamuisin/aamupäivällä saan parhaiten kaikenlaista aikaan, kun näkee päivän valottuvan.


Listojen tekeminen ja muistettavien asioiden ylöskirjaaminen

Vähentää stressiä, ei tunnu niin vaikealta kun asiat on esillä paperilla (tai puhelimen muistiossa, niinkuin miulla tuppaa useimmiten olemaan vaikka vihkoja haluaisinkin enemmän käyttää) sekä on kivaa sitten huomata, kun listat lyhenee! Näin on myös helppo jäsennellä eri päiville eri juttuja, ettei yritä kerryttää kaikkea yhdelle, koska silloin ei pysty antamaan itsestään niin hyvin kaikelle, ja stressi iskee herkemmin.

Jos luet kirjoja, lukemisen sijaan kuuntele välillä äänikirjoja

Tykkään enemmän nimenomaan lukea niitä kirjoja, mutta välillä ei vaan tunnu aika riittävän. Tiiättekö, kun kirjaan haluaisi kunnolla paneutua ja lukea vähän enemmän, eikä sellaista nopeaa 10 minuuttia koska silloin ei saa yhtään mistään kiinni? Äänikirjat on kiireisessä arjessa tosi hyvä vaihtoehto, koska niitä voi kuunnella esimerkiksi samalla kun siivoaa tai tekee muita kotijuttuja.

Älä yritä liikaa antaa kaikkiin tai moniin asioihin kerralla itsestäs sitä sataa prosenttia 

Tää on miusta se tärkein - ettei kuormita itseään liikaa. Saattaa se jonkin aikaa toimia, että juurikin antaa kaikelle 100% ja menee paikasta toiseen, mutta kyllä jossain vaiheessa lopulta väsyy, jollain tavalla. Ja jos on paljon hoidettavaa, niin miten kaikkeen voisi satsata ihan täysillä, ilman ettei siitä puutu hyvää fiilistä? Siinä alkaa myös herkästi suorittamaan, eikä edes ajattele mitä tekee. Pyrin itse ajattelemaan sellaisella ''80% säännöllä'' joissain asioissa, esimerkiksi syömisen tai siivoamisen suhteen. Tärkeintä on yritys ja se, että tekee sinne hyvään suuntaan, mutta jos välillä syö epäterveellisesti tai epäsäännöllisesti, tai pieni pyykkikasa suurentuu isoksi vuoreksi, ei silti pidä itseään huonona tai vaadi liikoja. 80 prosenttiakin riittää välillä.

2 kommenttia :

  1. Komppaan niin näitä! Mä muuten todellakin usein pyydän kaverin mukaan treenaamaan tai johonkin urheilutoimintaan, koska siinä tulee niin kätevästi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Muuten mulla jää kavereiden treffaaminen liian helposti hoitamatta. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä, muutenkin on kivaa jakaa yhdessä se treenistä tuleva hyvä fiilis!

      Poista