maanantai 17. huhtikuuta 2017

ILTAIHMISESTÄ AAMUIHMISEKSI

Oon täällä blogin puolella ennenkin sanonut, etten todellakaan oo aina ollut - edes lähelläkään sitä aamuihmisen olemusta. Viime vuonna kuiteskin kääntyi päälaelleen omat tottumukset, enkä oo huomannut mitään muuta, kuin positiivisia vaikutuksia! Okei, välillä oli inhottavaa kun esimerkiksi poikaystävä nukkui pidempään ja joutui olemaan hereillä yksin, mutta siinä sillä aikaa kun toinen nukkuu, ehtii tekemään omia juttuja, esimerkiksi jotain tärkeitä hoidettavia asioita tai voi katsoa sitä omaa lempisarjaa.

En oo aiemmin puhunut siitä, mitkä asiat miuta auttoi siirtymään tähän nykyiseen päivärytmiin, joten halusinkin nyt kertoa muutaman vinkin, jotka on ollut miulla niitä kaikista toimivimpia!


Kaiken sellaisen jättäminen aamuihin sekä iltapäiviin eikä iltoihin, joista tietää innostuvansa tai saavansa paljon energiaa

Esimerkiksi itse teen aina kun mahdollista juoksulenkin, sali- tai kotitreenin aamuisin, sekä blogijututkin teen heti aamusta viikonloppuisin tai vapaapäivinä, ja arkisin suoraan töistä, jos on aikaa. Jos teen edellämainittuja iltaisin, saan niistä vaan lisää energiaa, sekä niin paljon hyvää fiilistä, etten malta nukkua - nukahtaminen venyy, ja aamulla herääminen on hankaloituu. Jos siis tiedostaa joidenkin asioiden olevan sellaisia, jotka saa ajatukset juoksemaan sekä energiatasot nousemaan huolella, kannattaa ajoittaa ne aikaisempaan aikaan päivästä, eikä iltaan. Alan itse ''rauhoittamaan'' iltaa noin kuuden jälkeen, ja käytän loppupäivän muun muassa venyttelyyn, kirjojen lukemiseen tai sarjojen katseluun.

Sen havaitseminen, kumpi toimii omalla kohdalla paremmin - nopeasti, vai hitaasti ylösnouseminen herätessä

Miulla toimii ehdottomasti se, etten nouse heti. Muuten oon todella kiukkuinen ainakin pitkälle iltapäivään asti. Tarvitsen hitaan aamun, jotta päivästä tulee varmemmin onnistunut ja pysyn energisempänä. Siksi heräänkin aina hyvissä ajoin, ettei tule kiire, ja saan viettää hetken ihan vaan siellä sängyn pohjalla. Vaikka työt alkais seitsemältä. Liian nopeasti aamulla nouseminen sekä kiireessä valmistuminen ei pidä miun energiatasoja tarpeeksi korkealla koko päivän ajan. Joillakin on varmasti toisinpäin - siksi onkin hyvä kokeilla molempia tapoja, ja toteuttaa sitten sitä itselleen sopivampaa vaihtoehtoa.


Hyvä sekä energiaa antava aamupala, tai jossei mikään kunnon setti maistu heti aamusta, niin iso lasi vettä ja esimerkiksi pieni smoothie vie jo väsymystä pois

Mie henkilökohtaisesti rakastan aamupalaa, ja syönkin silloin jo paljon, mutta tiedän ettei kaikille maistu heti herätessään kunnon setti ruokaa. Mutta pelkästään jo se, että aloittaa aamun isolla lasilla vettä, herättää mieltä sekä kroppaa enemmän kuin se, ettei ota mitään. Myös ihan jokin pienikin syöminen tekee päivän aloittamisesta helpomman, esimerkiksi juurikin joku smoothie, tuoremehu tai banaani!

Joka aamu aikaisin herääminen, myös niinä viikonloppuina ja lomilla

Se tuntuu aluks vaikeelta, mutta siihen ihan oikeasti tottuu. Jossain vaiheessa ei edes tarvitse herätyskelloa enää, koska aikaisin herääminen alkaa tulla luonnostaan. Enkä nyt tarkoita sitä, että täytyis herätä joka aamu kello 7, vaan esimerkiksi jo ennen 10 herääminen on myös tosi hyvä! Se helpottaa tosi paljon myös niitä arkiaamuja, kun tottuu heräämään aikaisin. Herätyskellon soiminen ei aiheuta enää (ainakaan niin usein) ärtymystä sekä turhautumista!

5 kommenttia:

  1. Tosi hyvä postaus Janna :)! Kivoja nää tälläset vinkkipostaukset!

    Ite oon huomannut nyt koulun päätyttyä, että herään jo reippaasti ennen kymmentä, mikä ei todellakaan oo mulle normaalia. Johtuu ehkä osittain siitä, että toisella soi herätys ennen 7 ja aina siinä kuitenkin itsekin vähän valvestuu.

    Rakastan kanssa aamupalaa ja syön sitä paljon, mutta en kuitenkaan heti herättyäni enkä varsinkaan ennen kymmentä. Aamupala on kuitenkin päivän tärkein ateria ja siksi tankkaan sitä kunnolla. Ihan aamusta ei kuitenkaan maistu, mutta semmoinen 10-11 on juuri hyvä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Sofia!! Mutta ehkä totut siihen aikaisin heräämiseen, ja sitten se alkaa tuntua kivalta kun on aikaisin jo hereillä :) Sekin on tosiaan hyvä, että edes muutaman tunnin sisällä heräämisen jälkeen syö kunnon aamupalan!

      Poista
  2. Toi on tärkeetä, että muistaa myös herätä viikonloppuisin ja vapailla myös sitten aikaisin! Musta aamulla saa nykyään enemmän aikaseksi, joten mä olen myös ruvennut nousemaan ajoissa ylös :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä!! Niin saa, kiva kuulla että siustakin tuntuu siltä <3

      Poista
  3. Tosi hyviä vinkkejä! Olisi niin ihanaa olla aamuihminen, sillä jotenkin aikaisin herääminen vaikuttaa kivemmalta kuin myöhään valvominen :D Silti nukkumaan meneminen aina venyy ja viikonloppuisin sitä sitten nukutaan oikein pitkään. Toivottavasti joskus olisin itsekin aamuvirkku!

    VastaaPoista